James Bond 007 och lite Apor

Idag har vi varit pa retki. Aamulla lahdettiin kello 11 eilen varatulle retkelle. Minibussilla mentiin tunti pohjoiseen Phuketin saaresta pois. Sielta jatkettiin longtailboatilla mahtavassa ymparistossa, mangometsan seassa. Forst stannade vi vied ett muslimskt fiskelage och dar at vi lunch. Sen blev vi fotograferade med en massa gibbon apor. Sielta jatkettiin veneella saariston sekaan jossa pysahdyttiin melontaretkelle. MAHTAVIA maisemia. Sielta taas lahdimme James Bond saarelle jossa on kuvattu Golden gun elokuva. (nyt kotona elokuva pitaa katsoa uudelleen). Pappa...jag tog en "snacka" med at dej fran on...du som tycker sa mycket om Bond!!!! Sielta siirryttiin takaisin lahtopisteeseen. Jatettiin pelastusliivit ja hypattiin takaisin minibussiin. Sen for vi till ett Buddha tempel och pa utsidan fanns en massa sma apor som kom och at ur handen. (Roligt) Naiden jalkeen lahdimme takaisin hotelliin.

Reissu kesti 7 tuntia ja sisalsi lounaan/kuljetukset ja hinta oli vain 30 euroa/tyyppi.

Huomenna on taas baa paiva = otetaan rauhallisesti sunnya ja toivotaan etta hyttyset ja kaikki muurahaiset jaattaisivat meidat rauhaan!!!!!!!!!!!!!!!

Sa har ser vara nya fina drakter ut.

hv

Arto och Petra pa elefant

ujh

Sant har gor vi dagarna langa...

hg

Meidan aamupala HUOM minibanaanit

gt

Dag 9

Borjade morgonen med att ga pa frukost till hotellet. Det finns sa mycket olika grejer att valja mellan sa man blir helt snurrig. Vi ater inte sa mycket Thai mat till frukost utan mer brod, ost och sant. Men vattenmelon ater vi varje morgon. Arton leivan paalla aamusin loytyy: juusto, lihaa, paprikaa, kurkkua ja aina joskus baconia. Pa Petras brod finns: ost, bacon och paprika (ibland lite gurka).

Vi gick till stranden och tog varsin solstol for 50 baht per person = ungefar 1,20 euro. (obs for hela dagen + att man far en farsk ananas). Uitiin ja yhden aikaan kaytiin syomassa rantaravintolossa. Soimme Fried Rice with chicken, fried rice with tuna, Hamburger with cheese ja sandwitch. Ja joimme cocacolaa ja orange juicea! Pojat osti taas rantaleluja ja olivat vedessa kauan. Paloimme vahan ja lahdimme pois. Pa hotellrummet kylde vi ner oss med alla flaskor ur kylskapet och smorjde vi in oss med after sun och hydrokortison. Nu mar vi battre.

Kaytiin asken kokeilemassa pukuja ja Petran puku tarvitsee edelleen pari korjausta jonka jalkeen kaikki ovat valmiit. Huomenna mennaan taas katsomaan olisiko kaikki valmiit.

I morgon skall vi kanske aka till Patong och shoppa lite eller till soder och titta pa en fyr. Sen efter det typ i overmorgon skall vi forsoka ta oss ut till James Bond on.

Just nu regnar det och askar och klockan ar 19.02. Lampoa on +30 astetta. Nyt odotellaan vaan etta sade lakkaa ja sen jalkeen etsitaan joku kiva ruokapaikka ja mennaan tayttamaan vatsat!

Dag 7 och 8

On ollut nettiin paasyn kanssa ongelmia. Mutta nyt toivotaan parasta.

Dag 7.

Vi akte ivag med en tuktuk till ett stalle var man fick rida pa elefanter. Ratsastimme 45 minuuttia 2 eri elefantilla. Toinen oli 40 vuotias ja mun ja Arton oli 28 vuotias. Det var valdigt varmt sa elefanten tog "slem" ur sin mun och kastade det pa sig hela tiden. Sa vi fick oxa elefantslem pa oss. Aika ackligt!

Sitten menimme Kataan/Karoniin shoppailemaan ja katselemaan maisemia. Kavelimme pitkin rantaa varmaan 3 km rantaa pitkin. Meinasi tulla pyortymisia matkalla (petra), mutta hyvaa palvelua saatiin kuitenkin shoppingcenterissa ja tulipahan ostettua kengat. (...och ett par till skor och en vaska och shorts och toppar...)

Sen akte vi med en tuktuk till hotellet och bytte om till simklader och gick till stranden och simmade och kastade boll i ca 45 minuter. Vesi on muuten taala TOSI suolaista ja lamminta. N. +27 astetta.

Illalla menimme mukavaan ravintolaan syomaan hiukan tulista ruokaa ja maistoimme Thaimaalaista valkoviinia (ei kovin hyvaa). Seuraava pysakki oli ruotsalaisomistuksessa oleva Dannys. Sen for vi till ett stalle var de hade live music men det var inte sa bra...endast 6 kunder och vi var 4 av dem. Ja musiikki oli nenan kautta soittava pillipiipari.

Dag 8.

Paatimme lahtea tuktukilla Phuket towniin. Matkaa oli noin 20 km. Matka oli turha. Det var smutsigt, trangt och jatte mycket trafik. Vanhanaikainen Thaimaalainen kaupunki. Kavimme muutamassa ostoskeskuksessa ja meidan piti menna sellaiseen "paikalliseen markkina...ostoskeskus". Idea ei ollut kovin hyva. Petra gick forst in, hann ga ungerfar 10 meter och sen kommer en stor fet javla RATTA emot. Sa vi vande om direkt. Fy va ackligt! Ei ole ihme etta siita paikasta saisi mahataudin, haisi muuten sitten NIIN pahalle.
Yksi taksikuski paatti vieda meidat takaisin ydinkeskustaan mihin olimme alunperin tulleet. Mutta saikin markkinoitua meille etta kavisimme paikallisessa kultasepan liikkeessa kaantymassa matkalla. Emme kuitenkaan tienneet minne olimme menossa. Perille paastyamme palvelu paikassa oli ylitsepursuaavaa ja he yrittivat kovasti kaupata meille korujaan. Liike oli 200 nelion suuri huone ja taynna puvuihin pukeutuneita myyjia. Ei tullut kauppoja! Paastiin vihdoinkin jatkamaan matkaa alkuperaiseen osoitteeseen. Sillakin matkalla kuski yritti markkinoida meille erinnaisia pysahdys paikkoja esim. perhostarha ja kiinalaisia temppeleita.

Vi hittade dock en jatteharlig restauranng som vi gick och at till. God mat och fin inredning!

Pa kvallen at vi pa en fin rastaurang som hette Joes downstairs. Finaste stallet hittills var vi atit. Inte Thai mat men internationell mat!

Natet har inte fungerat....

Igar lag vi pa beachen halva dagen. Jatteskont, varmt. Tom Petra vagade sig ocg simma!!! Arto ja Bona potki palloa rannalla ja mummot sai kyytia :) Illalla kaytiin kokeilemassa meidan kauniita uusia vaatteita. Di e muuten liiite fiina!!!! I morgon skall vi prova igen...far se nu da hur de ser ut sistochslutligen?

I gar kvall for vi tilln Patong igen och gick i en MASSA butiker. Yes sir buy a t-shirt my friend. Billabong for you mam. Tuktuk? Where are you from? Mita kuuluu? Ja niin pois pain! Kateen jai kuitenkin Petralle kengat ja yksi paita. Patongissa saa hyvin tingittya hintoja. Puolet pois lahtohinnasta! Det finns typ 10000 barer och krogar vid Patong. Vi var och kollade till en finsk restaurang...the midnight sun...sag sa trakigt ut att vi inte ens gick in! Sa bestallde vi varsin paraplydrink och tog en tuktuk till kamala beach!

I dag har vi varit till Phuket zoo och aquarium. Vi har sett Tigrar. elefanter, pirajor, massor med faglar, apor (som dinglade och vinglade) och krokodiler. Vi hade en jattebra tuktuk chauffor som vantade pa oss medan vi kollade intressanta platser! Kaytiin paivalla syomassa rapuja ihanassa ranta ruokapaikassa itapuolella.

Tanaan illalla olemme vain levannyt ja tuli pieni kova vesikuuro. Kaytiin asken syomassa reissun parasta jaateloa jalkiruoaksi. Pihvitkin olivat ihan hyvia..olihan paikka tanska- tai norjalainen!

Meilla ei ole vatsatautia emmeka ole kuulleet etta niita talla alueella olisi (siis sita legion..joku tauti). Terveita ollaan! Vi har det bara bra och skont har i varmen...nu far vi bara hoppas pa att hotellets internet borjar fungera. Halsningar at alla...vi har hort att ni har sno och slask...vad roligt!

Lauantai 13.1

Aamun lampotila 29 astetta ja paivalla 32 varjossa. Oltiin koko paiva kamala beach alueella lukuunottamatta pieni kavelyreissu etelaanpain. Vi kom tillbaka med en tuktuk taxi som vi tog i farten. Vi at vid stranden i skuggan av palmer. Sitten loikoiltiin altaan aarella ja luettiin vahan kirjoja. Rentoa... Merita ja Bona kavi uimassa meressa. Me kaydaan sitten kun aurinko paistaa kunnolla.

Illalla kaytiin kaupoilla ja nyt on tilattu 6 (kuusi) erillista asua. 4 kostymer (en per person) och 2 langklanningar...en at Petra och en at Merita. Nu kan ni ju fundera over vad alla dessa 6 tillsammans kan tanka sig att kosta. Ja sitten saimme viela kaupan paalle kaksi huivia ja kaksi krakaa. Eli mita nama kaikki maksaa(emme loyda koneesta kysymysmerkkia).

Idag har vi stigit upp och atit morgonmal och nu skall vi borja kolla vad vi skulle kunna tanka oss att gora idag. Troligvis blir det en trip till Patong beach med tuktuk. Det ar 29 grader varmt i skuggan och klockan ar ungefar 10. Ni sover annu ni....

Bang Tao Beach

Kamala Beach

Jaipurin kentta

Hejsan alla i Finland

Nu ar vi har i Thailand. Efter en valdigt lang resa sa ar vi framme i Phuket. Lensimme boing 757-200 sarjan koneella Intian kautta. Intia oli muuten kun olisi palannut 20, noo sanotaan 40 vuotta taaksepain ajassa. Jaipurissa ei tehty muuta ku kavelty terminaalin ympari ja turvatarkastuksen lapi. Men nu kan vi atminstane saga att vi varit i Indien!

Vi anlande till flygfaltet har i Phuket klockan 1720 lokal tid. Hoppade i en minibuss och resan till Kamala beach hotell tog ca 30 minuter. Me emme muuten ole koskaan ollut nain kosteassa ilmastossa ennen. Kun tulimme ulos koneesta kavelimme n. kaksi metria ja sitten tuntui silta etta olisi tullut kosteusseina vastaan.

Da vi kom till hotellet och hade checkat in sa erbjod hotellet oss en gratis thai-maltid. Sa vi fick ga och ata  genast. Och sa fick vi se lite thai-dans och sant. Ruoka oli ihan hyvaa ja kukaan ei sairastunut. Sen jalkeen paatettiin menna pienelle rundille ja katsella paikkoja. Tosi rauhallinen paikka, mutta se ei haittaa. On itseasiassa ihan hyva etta on rauhallista. Yhtakkia vesisade yllatti ja me kastuttiin. Som tur slutade det att regna efter ca 5-10 min.

Nasta dag at vi frukost pa hotellet klo 9 och gick omkring lite igen. Varmt vader, men mulet. +29 grader...men det kanns int sa varmt eftersom det ar sa fuktigt. Sen jalkeen lahdimme taas katseleen paikkoja kun vahan naki jotain. Olihan sakkipimeeta silloin kun me saavuimme. Arto osti hienon t-paidan, maksoi vaan 3 euroa..ja merkkipaitahan se tietysti on :)

Sen satt vi ryggsackarna pa ryggen och tog en taxi till Bang tao beach som ligger ca 8 km harifran norrut. Siella kavelimme rantaa pitkin noin 4 km. Hieno paikka jossa oli laguunoita ja hienoa valkoista hiekkaa. Dar at vi pa en rastaurang som hette Lotus och Bona fick en ra blackfisk "fot" i sin mat, typ 3 cm lang. Meidan taxikuski odotti ystavan luona silla aikaa ku me oltiin siella noin 3 tuntia. Ja oli muuten hiano auto...se oli toyota fortrunner. Taximatka oli myos halpa. Kuski sanoi etta saamme hanet paivaksi kayttoon hintaan 1800 bahtia. Eli noin 42 euroa. Eli ei paha koko paivaksi.

Strandliggande i ca en timme da vi kom tillbaka. Sen gick vi till narga skraddare och tittade pa kostymer och klanningar at oss. Bona och Artos kostymer skyulle kosta ca 90 euro per person. Och Petras klanning + kostym for 148 euro. Siinahan on sitten viela tinkimisen varaa!!! Eli ei kovin paha hinta. Sitten allasbaarin kautta hotellille. Siella sitten tapoimme vahan hyttysia! Petra har redan 11 myggbett...och ni vet ju hur jag ser ut med myggbett!!!!

Idag 13.1 ar det fortfarande 29 grader varmt och inga moln. Tulee varmasti lammin paiva. Asken saatiin tietaa etta hotelli haluaa etta vaihdamme huoneita. Syyta emme viela tieda mutta uudet huoneet ovat paremmassa paikassa ja nyt Petra ja Arto saa parivuoteen, eika kaksi sankya.

Vi vet att ni ar oroliga pga legionarsjukan, men jag kan saga att jag ar skyddad eftersom jag ater antibiotika. Resten av janget dricker EJ vesijohtovetta ja ne ei myoskaan ui suihkulahteissa. Meritan mamma (lakare) on sanonut etta on turvallista kun ei tee edella mainittuja asioita.

Kuullaan...vi hors! Kaikille terveisia kaikilta!!! Nyt yritamme lisata kuvia!!!

Ny layout

Medan vi är på resa så bara måste jag ju ha en blogg med lite resebilder...så här har ni. Nu slipper ni det rosa (för en stund) :-)

Snart snart snart

Nu är det bara att snart gå och sova och sen stiga upp och förbereda sig för att åka iväg till Thailand. Med packat är allt viktigt. Har tom klarat av att plocka bort en massa grejer ur väskan. Så jag kan nu stolt säga att jag bara har med 1 par byxor, 3 par skor, 1 väska och 1 kavaj. Jag som alltid har med för mycket grejer har nu bestämt att klara mig på LITE grejer. Och allt som jag inte har och berhöver -det köper jag därifrån sen.
Tyvärr har de lovat ganska dåligt väder men SVV. Det är åtminståne varmt! Det är iaf huvudsaken.

Nu skall jag gör nåt åt mina hemska naglar och jaa...vänta!

LÅNG lista! Sori alla men jag var tvungen!

Namn: Petra A M S
Tre namn jag lyssnar till: Pepa. Beeka. Pepsodent...
Någonting jag tycker om med mig själv: Jag är utåtriktad
Någonting jag inte tycker om med mig själv: Jag tänker för mycket
Detta är jag rädd för: Ensamhet (så där hela tiden ensam)
Tre saker jag vill ha varje dag:
-God mat
-Hälsa = frisk
-Vara utvilad
Tre saker jag absolut inte kan göra:
-Äta saltgurka
-Sjunga bra...vill...men kan inte
-Sluta klaga på allt
Detta tycker jag om att göra:
- Vara med kompisar
- Resa
- Äta :-)
Detta vill jag göra just nu:
- Surfa på nätet och ta det lugnt...men det går nog ej. Jobbet kallar!
Bästa känslan:
- Lycka
Värsta känslan:
- Arg
Följande egenskaper ser jag gärna att min partner har:
- Han ska få mig att skratta
- Han ska kunna uppföra sig och komma överens med mina vänner och familj.
- Att han kan fixa bilen.... ;-)
Är du kär just nu:
- Japp
Jag vill gifta mig:
- Exakt där jag skall gifta mig...nästa sommar!
Följande tre saker vill jag göra innan jag dör:
- Få barn
- Leva ett långt och friskt liv
- Jobba på ett ställe där jag verkligen trivs
- Måste lägga till. Vill ha en villa i vasa skärgård!
Min käraste ägodel:
- Svårt...mina dagböcker kanske
Favoritdjur:
- Älgar
Tre av mina favoritlåtar för tillfället:
- Mama told me not to come
- Copacabana
Min längd:
- 1,73
Jag tror på:
- Faffa å mamma å pappa å allt som står i amelia ;-)
Jag spelar:
- Ingenting
Person jag beundrar:
- Persbrandt??
Så här bor jag:
- Sambo i radhus
Antal döda krukväxter i hemmet:
Många
Favoritcitat:
-Så kan det gå eller de e så ibland
Det jag är mest nöjd över med mitt utseende är:
- Överlag är jag ganska nöjd
Det jag är minst nöjd över mitt utseende är: magen skulle ju kunna vara lite mindre
Senaste impulsköp: 3 tidningar istället för 2
Bästa fikat: Solsta
Färg du hatar: Senapsgul
Någon som gör dej förbannad: Pedofiler
Det dyraste du äger: Min lägenhet...bilen...
Tidigaste barndomsminnet: Pappas bilringar som jag lekte i. Och att jag frös så faaans om fötterna då jag var hos min dagmamma
Samlar på: Älgar
Underskattad grönsak: Broccoli
En bil är ett/en: Grej man bara måste ha!
Pryl du inte kan vara utan: Min telefon
Lyx är: Att kunna unna sig roliga saker
Tidningar du prenumererar på: Nappi
Nån du saknar: Nää inte just nu...men snart kanske?
När grät du senast: Ett tag sen
Du tycker det är tantvarning: Svårt..olika för alla tror jag
När är du gammal: Sen när jag känner att jag är det.
Antal kuddar i sängen: 3 för tillfället
Bästa platsen på jorden: Just nu så vet jag nog inte var det är...hemma kanske
Drömmer om: God hälsa, lite mer pengar, ett barn och en volvo XC 90
Favorit-tvprogram: House och ALias
Favoritbar: Waild
Favoritbok: Den vidunderliga kärlekens historia
Favoritdryck: Lonkero och jallucola
Favoritfilm: BECK
Favoritförfattare: Ingen spec
Favoritgodis: Salmiak
Favoritkläder: Jeans och toppar...sommarkläder...jee nu får jag ju ha på bara såna i 3 veckor
Favoritmat: Texmex...vanlig mat
Favoritmusik: Beror på....men jag gillar josh groban och susanne alfvengren och yö och och och
Favoritrestaurang: amarillo
Favoritskådis: Persbrandt och Connery
Favvoritfärg: Svart och rosa
Frisyr: Just nu rakt =blääää. Vill ha långt och lockigt...det blir nog det snart!
Går i sömnen: Nej, inte nu längre
Har på mig just nu: Jeans...nya skitsnygga. Rosa blus och gul topp!
Kammar håret: Aldrig...nooo väldigt sällan...helt onödigt!
Kan baka bullar: ja och goda såna. Men jag kallar dem för "pillupullia"...de ser ut som såna :-)
På söndag ska jag: AAAAAh ligga på sranden i kamala och dricka nåt kallt gott!
Senast köpta skiva: Nyaste Groban Awake
Senast sedda film: JAmes bond golden eye!
Skonummer: 38
Skulle helst vilja: Resa ofta!
Tror på evig kärlek: JA...det gör jag nog
Tror på spöken: Ja
Tror på ufon: Jo....gröna aliens
Vill kunna: Sjunga!!!! sjunga sjunga sjunga och spela gitarr och sticka sockor!
Ålder: 26..med en henkinen ikä på typ 32+
Åt till frukost imorse: Riskaka + skinksmältost
Ögonfärg: Gröngul
Önskar mig i present: Volvo XC90

Tre namn jag absolut inte skulle vilja heta:
- Doris
- Berta
- Gurli
Tre platser jag vill resa till:
- Thailand
- USA -alla coola ställen
- Sydamerika
- Tre webbsidor jag besöker dagligen:
- blogg.se
- hotmail.com
- olika bloggar

Tre tillfällen då jag ofta gråter:
- Begravningar
- Bröllop
- Då allt är skit!
Tre filmer jag aldrig får nog av:
- Dirty dancing
- Pretty women
- BECK filmerna
Tre platser där jag intar ett lugn:
Hemma
- Lillträsket
- Vid havet
Tre saker jag gör när jag är hemma ensam:
- Gör listor och lyssnar på musik
- Småplockar med pyssel
- Tittar på tv/bloggar etc
Tre program jag skrattar åt:
- Hey baberiba
- Team ahma
- Krisse
Tre ord jag skrattar åt:
- Umba bumba
- Mammut
- Fossil -spec då någon säger att dom är en fossil
Tre jobb/yrken jag haft:
- Restaurang och bar och butik
- Barn
- Jobbat på fotoaffär
Tre yrken jag skulle vilja prova på:
- Fotograf
- Nagel...vad fan heter det...teknolog
- Säljare, resa runt...se lite av landet och utlandet. Jag skulle nog vara en bra underkläder försäljare!
Tre saker som jag är utomordentligt bra på:
- Samla på älgar
- Prata..ni vet jag har mycket asiaa jag!
- Göra listor
Tre saker jag skulle kunna lära mig:
- Sticka sockor
- Sjunga
- Hmm vet ej!
Tre förebilder:
- Mamma
- Pappa
- jag vet int
Tre saker jag har om tio år:
- Hus i Thailand??????????
- 1-2 barn
- Hälsan???????
Tre ord som jag tycker är mäktiga:
- Passion
- Födelse
- Alla möjliga fina ord ur boken den vidunderliga kärlekens historia som jag för övrigt har köpt som cd-bok....WOW är allt jag kan säga! Nu skall jag börja kolla alla mina kläder!

THAILAND HERE WE COME!!!!!

Ooh så fint de ee!

Här är vi snart

Snart snart...

...är vi där. Har bara några dagar kvar tills vi åker. 2 arbetsdagar och sen på onsdag så far vi iväg. Kommer att försöka blogga lite då och då där, eftersom det är så dyrt att ringa. Meddelanden är oxå dyra att skicka så jag bloggar hellre, då får fler personer info om vad vi har för oss ute i den vida världen!

På måndag eller tisdag måste jag fara till en läkare om jag inte blivit bättre. Skulle inte vilja vara sjuk där. Har nu även fått tinnitus så vänster öra. HOPPAS att det är något som går över!!!

Gott nytt år på er alla...9 dagar kvar tills Thailandsresan!

Här är en bild på vårt kommande hotell. Skall bli så härligt att äntligen åka iväg. Har lite ont i ena örat...ev inflammation i käken...lite meddusiin så blir det nog bra!!! Vill ju inte få ont i öronen på flyget heller!

Kom idag hem från Valsörarna....det var kul att vara där över nyår. Igår var jag upp i fyren och kolla utsikten. På kvällen sköt jag "valoraketteja" från tornet...kul. Kul att se var A jobbar och träffa hans arbetskompisar.

Nu skall jag surfa på thailandsguiderna så att jag inte missar något viktigt som man bara måååste åka och titta på!!!

Ja just det...orkar nog inte göra någon ny blogg så medan vi är i thailand så skall jag försöka att skriva så mycket som möjligt eftersom det är dyrt att ringa och ännu dyrare att ta emot samtal där. Så jag skriver HÄR!!!!