Tillbaka i Finland!

Fyyy F*N alltså för detta vädet, kan det bli värre. Det är inte länge sen vi hade +32, nu är det nästan -10.

Vi är alltså hemma nu. Det var synd att vi inte hann skriva där, eller kunde, hotellets internet var "under constuction", men man fick hyra en laptop för mycket pengar, så vi skippa att skriva så mycket. Men jag kan ju skriva lite nu istället.

Överlag var den en alldeles underbar resa men sol och värme. Men för er som följt med så har ni läst om vår nästan flygolycka, det är verkligen ett under att vi klarade oss. Landningsstället funkade då det skulle, men då blev det fel på motorb istället. Sannolikheten till detta, berättade vår en ny bekant Erik, är nästan omöjligt. Motorn på högra sidan och hjulen på vänstra! Kan väl tillägga att Erik är faktiskt en yrkesmänniska inom detta område. Känder tryggt att ha med honom på vår andra resa, nämligen den vi gjorde till Los Roques.

Detta var verkligen det riktiga äkta karibien. Vita stränder och turkosa hav. Snorklade för första gången i mitt liv och det var såå häftigt, man såg väldigt bra alla fiskar och koraller. Kommer definitivt att snorkla igen! Då vi kom till Los Roques så trodde jag att vi skulle landa i havet, det såg ut som det. Det var som en liten stad eller by och alla gator var av sand. Småa cafeer och butiker lite här och där. Vår guide (Gabriel)förklarade var vi kunde hyra snorklingsutrustning och var vår katamaran skulle vänta på oss. Vi åkte kanske ca 1 halv timme och så kom vi till en ö, eller sanddyn eller ja, vad man nu kan kalla det. Det var sand mitt i havet ca 2 meter brett och 30-40 meter långt och där satt några människor med parasoll och solade. Där snorklade vi en stund och sedan åkte vi vidare till nästa ställe. Där for vi hela gänget, eller alla som ville, till ett korallrev och snorklade. Som tur hade vi med en engångskamera som är vattentät....nu är det bara att vänta på bilderna.

Sen var vi även på Jeepsafari till den andra ön som hör till Margarita, Macanao. Vi besökte en väldigt vacker strand var det fanns sååååå mycket fina stenar att jag höll på att spricka! Plockade lite, men var lite försiktig eftersom det fanns en massa sköldpaddor som lagt ägg där, ville ju inte direkt kliva sönder äggen. Såg dock inga ägg, men de är ju under sanden förstås! Så såg vi en miniskorpion och sjöhäst och sjöstjärna och 2 helt tokiga papegojor som försökte äta upp mina tår! För att inte tala om en liten apa, såg precis ut som pippis som faktiskt drack coca cola. Med handen, såg så roligt ut! Ja just det och så fick vi se varifrån aloe vera kommer. Och det såg ut som grön honung...

Näst sista dagen så åkte vi iväg på nytt till Canaima. Det var ju meningen att vi skulle ha gjort Delta/canaima resan på två dagar, men eftersom det där Sasca-bolagets "the best airplain" inte riktigt var så bra som lovat så slapp vi ladrig iväg till Canaima. Fritidsresor (finnmatkat) fixade pengarna tillbaka åt oss, vilket var verkligen bra. Och sen så köpte vi bara en dags resa till Canaima på nytt. Planet denna gång var väl så där, det kändes skitgammalt...och förståss var det lite nervöst. Det JÄTTEtrevliga var ju att vi hade samma guide Javier, som vi hade förra gången oxå. Först flög vi upp, sen skulle vi stanna vid Bolivar-nånstans och tanka, eftersom det är billigare att tanka på fastlandet. (Precis som om det skulle vara dyrt att tanka...60 VEB för en liter bensin...). Anyway, då skulle vi ner och sen upp igen och mot Angels falls. Vattenfallet såg man mycket bättre denna gång på grund av att det inte fanns några moln, eftersom det blåste så hårt. Nååå detta betyder ju att det var sån turbulens att jag trodde att planet skulle komma ner. Men vi fick en rätt så bra film av vattenfallet. Sen åkte vi till Canaima och landade där och hoppade i en båt och sen gick vi en bit och kom till ett annat vattenfall. Där kunde man bada i det iskalla vattnet. Av någon underlig anledning så hittade även jag mig själv i vattnet trots att jag inte oftast går och badar....Och det roliga var att då man såg ut från vattenfallet så såg man ett ställe var de filmat en del av Jurassic Park. Häftigt! Sen gick vi neråt och kom till ett annat vattenfall, där var det bara att ta av shorts å toppar för vi gick under vattenfallet. Det var iiiiiskallt men sååå häftigt. Även här hade vi med en vattentät engångskamera. Vilken dusch alltså! Sen lunch och tillbaka till planet och den ca 2h långa resan hem.

Sen på måndag då vi skulle åka hem så blev vi hämtade med buss från hotellet. Kom till flygstationen, köade ca 10 min till check in och sen i 3 jävla timmar till security check. De hade 2 personer som skulle sköta om ca 1000 personer. Ni kan ju bara tänka er hur det gick! Människor svimmade, gamla människor hölls knappt på fötterna, vattnet tog slut ur nästan allas flaskor...vad gör man?? Står där och ser till att ingen tar ens plats. Det var väldigt jobbigt och jag var rädd, därför att om en såndär mängd med människor bestämmer sig för att börja tränga sig framåt så dö dör folk. När vi äntligen hade kommit igenom, gick vi upp till ett cafe som fanns uppe så att man såg alla människorna. Då såg man att det inte fanns någon köbildning längre. Alla svenskar och finnar som kom först hade ett helt klart system hur vi skulle stå,men tyskarna och spanjorerna som kom senare visste inte hur man skulle stå, pga detta så trodde de att de stod först i kön,. men egetligen var de sist. Kalabalik! Medan vi stod i kön så började en massa finnar skrika och ropa "yrittäkää nyt saataana pysyä jonossa...." och så vidare. En norsk berätta att han blivit slagen i magen av en finne. Men som finländare själv så förstår jag finnarnas temperament och är inte ett dugg förvånad över att det blev så. Såg inga fighter men då vi stod där uppe så börja folk att skika jättehögt. Då tänkte jag att snart smäller det. Nå, anyway, vi blev försenade ca 2-3 h och detta var ju jobbig. Då vi kom till Helsingfors var det mörkt och så var det bara att köra hem i mörkret.

På vägen hem stanna vi och åt klyftpotatis och pepparbiff. Det är grejer det. Måste erkänna att maten på hotellet var....på en skala 1-5 så skulle jag säga 2-3. Inte bra, smaklöst och konstigt. De hade temakvällar i buffen, typ italiensk, internationell, indisk...you name it....men ändå var det inte bra. Tyvärr, jag hade läst om att maten var dålig, men trodde väl inte på det. Men både jag och Arto tyckte inte om maten. Vi tyckte mer om utsikten från vårt hotellrum och så tyckte vi om Cuba Libre (utan lime förstås)....och vågorna....och det turkosa havet...och värmen värmen värmen!!!!