Dag 15 och merikeskus Vellamo

I morse efter frukosten styrde vi kosan mot Merikeskus Vellamo för att titta på sjöbevakningsmuseet. Det var väldigt intressant och vi var där i ca 1,5h. Sen nästan lika länge i själva sjöfartsmuseet. Jag kan verkligen rekommendera detta museum. Jag "körde" en båt, lyssnade på storyn som gamla sjöbevakare berättade och var i den gamla isbrytaren Tarmo. Trivdes så bra i Tarmo att jag tror att jag har jobbat där i mitt tidigare liv. Jag har nog varit en emäntä som fixat mat och sånt. Det är jätte intressant att se hur det sett ut i deras hytter och i övriga fartyget. 

Vi åt lunch i Vellamos restaurang och gick iväg mot Sapokka vattenfall. Arto förklarade för mig att det är en vesiPUISTO och inte ett vesiPUTOUS som jag sa. Jag blev helt nolo och håxa att jag kanske sagt åt någon att jag skall åka och titta på ett vattenfall och så är det en vattenpark. Gud va skemmez tänkte jag. Sen väl framme så fanns det nog ett vattenfall, så jag hade inte gjort bort mig heller, puh.

Efter detta tog vi en sväng till ett köpcentrum och kas kummaa jag hittade en Mekka butik och de hade slutförsäljning. Allt i butiken kostade 29,90 eller mindre. Så jag hittade ju givetvis ett par skor, har ett par likadana från förr som är turkosa och dessa är nu ljusbruna. Låg klack så att jag inte alltid är längre ;)



Petra och Vellamo.

  

Sjöräddningsbåt.



Airplane.



What, vad kan få Petra ner på knäna i museet??? Ett par Gucci skor (fejk). =)



Fotografering förbjuden??



Jag kör fort och hittar offret.



Arto provar också.



Jag lyssnar på storyn inne i hydrokoptern.



Perämoottorinäyttely.



Intressant =)



Uppifrån.



Sally Albatross miniatyr.



Hytt, modell äldre.



Laivanupotus.



Tarmo isbrytaren.



Så här kan det se ut i en hytt :)



Mmmm i like this.



Hytt.









Sapokka och vattenfallet ;-)



He luuuuuutar...





Shopping i Mekka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback