Nagellack och Nailart

Som sagt så var Bangkok shoppingens paradis. Även då det gäller nagellack och olika tillbehör. Köpte ca 15 nagellack och en massa "diamanter". Köpte inga klistemärken eftersom jag aldrig lyckas få dem att hållas på mina naglar.
Det som jag var mest glad över att hitta är ju nagellack med tunn pensel som man kan göra stripes med. Dessa är typ omöjliga att få tag i här och jag beställde några via nätet och det var ett fiasko kan jag säga. Om kvaliteten kan jag ju inte säga så mycket, har bara provat en del hittills. Men är ändå väldigt nöjd över mina inköp :) Happy happy joy joy!
Men...här är lite pics på inköpen.

Här är i stort sett allt jag köpte (någånting kan fattas)!!!

Mina snabbt-gjorda nymålade naglar på beachen i Cha-Am

Thailandsberättelse...

Here goes....

Dag 1

Vi började med ett besök hos Pekka, Jaana och Iida i Tammerfors. Sen åkte vi iväg till flygfältet och hoppade på en MD- 11 som tog oss till Bangkok på 9 timmar. Vi hade shoppat en vinflaska, en badhanduk och Piz Buin som vi sen så jätteduktigt glömde på planet. Suck, Arto stack tillbaka och sökte efter nån som kunde ge oss våra grejer. Men lugn, i Thailand fixas allt och då vi köat oss genom passport control så fick vi våra grejer.

Hoppade på en buss in till vårt hotell (Montien Bangkok). Åt på Baan Narat-nånting och njöt av värmen.

En vinge, utsikt från hotellet och jag.

Dag 2

Började dagen med en "kaupunkikierros" med aurinkomatkat. Besökte Chinatown och dess småa gator. Klongerna (=vägar på floden), Wat Phra och den liggande Buddhan. Denna buddha är 46 meter lång och 15 meter hög. Verkligen STOR! Efter att ha sett denna gick vi igenom ett torg med torkad fisk och kom fram till floden Chao phrya. Tog en longtail boat och åkte iväg för att titta på klongerna. Folk bor i hus som är byggda på polar och ifall vattnet stiger en meter så kommer det in vatten i deras hus. Längs klongerna såg vi väldigt många varaner. Om en varan vill bo nära dig så bringar det tur. Sen matade vi heliga kattfiskar med bröd utanför ett tempel. Sen åt vi vid en restaurang i China town. Vi stannade i China Town och gick runt på små gator och tittade på allt möjligt som de sålde. Köpte dock inget (förutom lite nagelgrejer) eftersom allt var bokstavligen "made in China". Både till utseende och kvalitet. ( Plastiga diadem, spräckliga t-shirts och tyger i massor).
Åkte tillbaka till hotellet och bytte kläder. Åkte skytrain till National stadium och till shoppingparadiset MBK. Hittade Canada Goose (fejk) jackan jag trånat efter men jag måste säga att kvaliteten var SÅ dålig att jag bestämde mig för att inte köpa den. DÄREMOT så köpte vi 2 par jeans åt mig och ett par åt Arto. En svart topp/klänning åt mig. Sen gick vi ännu till två stora shoppingcenter Siam Paragon och Siam Discovery. Åt på Hard rock cafe.
Precis bredvid vårt hotell fanns en nattmarknad som hette Patpong. En väldigt livlig gata var vi blev erbjudna taxi/tuk tuk och diverse shower med 10 meters mellanrum. Lyckades iaf shoppa lite där också.

Shoppingparadiset MBK

Den stora buddhan och jag =)

Här är en till bild. Den är så stor att det är omöjligt att få med hela på en ordentlig bild.

Fisktorget med torkad fick och torkade räkor

Wat Arun, the temple of dawn. Detta såg vi bara på håll. Sparar detta till nästa resa =)

Ett hus i klongerna. Barnen tvättas och badar i det extremt smutsiga vattnet. Inget konstigt med det inte...

Varanerna som bringar tur...

Chinatown, extremt trångt!

JulHälge var oxå med =)

MBK hade 7 våningar med stuff!

Arto äter glass...VÄRLDENS godaste glass, Swensen´s!

Sen lite av vår shopping...

Dag 3

Efter frukosten gick vi till Bangkoks lungor, Lumphini park. Där satt vi och åt chips och tittade på varaner och sköldpaddor. Sen tyckte Petra att det räcker med parkliv och vi åkte till Pratunam för lite shopping. Nagellack och festklänningar hittade jag här. Efter detta hittade vi Platinum och detta var shoppingmekka för mig. Billiga kläder som vissa av butiksägarna själv hade gjort. Väldigt orginella och fina kläder. Priset på de flesta plagg var 150-300 baht. 100 baht =2,14 euro. Och det var inga Billabong kopior och sånt utan "vanliga kläder".
Då man shoppar så blir man hungrig och vi åt räkhamburgare på KFC (thailändsk fast food). Sen blev det mer shopping, tunikor och klänningar. Efter det glass igen vid Swensen´s som verkligen är godaste glassen som finns på jordklotet!

På kvällen åkte vi på en middagskryssning längs floden. God mat, dryck och lite Thailändsk dans. Då vi kom därifrån tog vi en taxi till en kvälls bazar var det fanns en utomhusservering med 1500 kundplatser. Ca 100 oilka matställen och 300 servitörer och kockar.

Sköldpaddor i Lumphini park

Jag i parken

Trafiken i Bangkok är väldigt färggrann. Taxibilarna är rosa, blåa, gula och gröna.

Jag vid Swensen´s. Godaste av alla var nog Billionaire nånting. Chokladglass med nötter, chokladbitar, bananbitar och varm chokladsås. Heaven!

Shopping....3 par klänningar och 2 tunikor och nagellack!

Jag i en av mina klänningar ;)

Kvällskryssning på denna båt

Här är vi...

Vit typ som skuttade omkring ;)

Tjej som dansade

Utomhusserveringen för 1500 pers.

Dag 4

Åkte iväg till Grand Palace genast på morgonen. Mycket glitter, jättevarmt och folk som förökte lura oss överallt. Var ca 2 h på området. Här fick vi se Thailands heligaste föremål som är en Buddha som är 66cm hög och 48 cm bred. Kungen själv byter kläder åt buddhan efter årstid. Efter detta ville ju givetvis Petra shoppa igen. Man måste ju balansera shopping och kultur. =)
Åkte upp till 7 vån åt lite fried rice och påbörjade shoppingen. Besökte även pantzip plaza = elektonikheaven. Efter detta gick vi till Zen och Central World. Shoppade inget mer, men gick omkring och kikade på ställen.

På kvällen åkte vi iväg till Bayioke tower för att äta middag. Våning 82 stannade hissen på. Middagsbuffet med: sushi, redsnapperfish, ostron, olika sopporm seafood lasagne, kaka, choklad, musslorm kött, räkor.... Efter detta gick vi upp på taket och gick runt hela tornet. På 83 vån fanns en bar med levande musik och drinkar. Tornet är 304 meter högt. (Näsineula är 168 meter)

Här har vi en byggnad vid Grand Palace

Här ser ni hur detaljrikt Thailändarna dekorerar sina tempel.

JulHälge är med ;)

What a face!!!!

Fina träd...

Palacedelar....

Rusningstid in bangkok. Vissa går i mitten och vissa åker moped. Allt e tydligen tillåtet!

shopping...IGEN!

På väg upp i Baiyoke Tower på mat.

Jag äter mat

Jag visar var vi är

Arto visar var vi är

Utsikt =)

Dag 5

Dagen då vi förflyttar oss från Bangkok till Cha-Am. Jag har blivit sjuk av alla ostron och andra konstiga maträtter uppe i tornet. Äter immodium och hoppas på det bästa. Sitter trots detta i buss 4 h. Orkar ligga nere vid poolen en stund och äter två gånger under dagen.

Så här såg det ut på morgonen!

Så här på dan...

Nån transporterar sugrör på sin moped.

Vårt fina hotell, Holiday inn. Utsikt från hotellrummet

Hotellrummet

Vår pool

Jag läser Aurinkomatkat-mappen. Som ni ser...inte i bästa skick...

Fint

Dag 6

Inte mycket att säga. Spydde hela natten. Alla andra var ute och låg under svajande palmer och jag låg i hotellrummet hela dagen med 5 påsar medicin med okänt innehåll. "Upphängd och nedersläppt".

Så här såg det ute hela dag 6. Bredvid mig ser man småa påsar med allt från koltabletter till antibiotika. Nice!!!!

Dag 7

Denna dag började med ett besök hos Guestrelationsdesk och hos Ann som gav mig ett papper skrivet på Thai var det stod vad jag får äta. Detta skulle jag ge åt de som skötte om frukostbuffen. Framför mig fick jag te och en stor skål med kokt ris i vatten. Rostat bröd fick jag också äta. Men inget annat.
Låg vid poolen hela dagen och på kvällen tog vi en taxi in till Cha-Am beach och gick omkring där.
Beställde en jacka åt Arto och en svart klänning åt mig från Mike&Co.

Här börjar jag vara så där smått i skick.

Vår lååånga sandstrand

Vår fina reception. Det fanns inga väggar utan det blåste härligt igenom hela byggnaden.

Dag 8

Morgonen började med att ligga vid poolen. Jag simmade i havet, jepp...det är sant jag simmade faktiskt. Beställde en resa till sista dagen.
Åkte iväg till Hua Hin med hotellets shuttle bus. Shoppade en ny rosa bikini. Nagelstenar hittade jag också. Och så provade vi våra nya fina kläder för första gången. På kvällen åt vid ett svenskägt ställe (Bacchus och Lucullus). Orsaken var ju att efter att ha mått så otroligt dåligt så blev man försiktigare och så var jag snål på lax =) Så vi åt på ett riktigt sveduställe med norrmän, danskar och svenskar =) =) =)
Och på dagen åt vi förstås, GLASS på Swensen´s!!!!

Här åker vi tuk tuk till Market village för shoppingen. Där hittade vi även en Casio klocka åt Arto.

Vi åker tuk tuk.

Huvudgatan i Hua Hin

Jag i bakgrunden. Beachen i H H

Artos jacka på gång

Min klänning på gång....

En riktig finne har med sig lonkero även till Thailand =)

Dag 9

En till ligga på beachen dag. En man som hette Obe hade ritat mig medan jag satt och solade och läste och gav den till mig. Man ser precis att det föreställer mig. Häftigt.
På kvällen åkte vi in till Hua Hin för att shoppa och äta. Åt glass igen på Swensen´s...Billonaire choklad igen. Shoppade en väska, ett bälte och Arto shoppade en flygväska. Hittade ett ställe var en kvinna sålde nagellack och nagelprodukter. Där shoppade jag hur mycket som helst. Men skulle ha kunnat shoppa mer, men man vet aldrig med dessa nagellack, om de håller bra och torkar fort...Anyway så skall jag skriva ett helt eget inlägg med nagel stuff sedan.
Åt middag vid en restaurang som heter Let´s Sea och på detta ställe hade de världens häftigaste toalett. Den var så cool att jag var tvungen att säga åt Arto -Du måste gå på WC och ta med dig kameran. Tyvärr så gick det inte att fota denna häftiga toalett så att andra förstår hur den ser ut.

Jag på beachen i min nya bikini =)

Herr-jag-har-bränt-mig-och-kan-inte-vara-utan-skjorta!!!

Brände höger öra och svalkar här av det i hopp om att det inte blir värre.

Jag kollar på kläder och är nu lite sur på mig själv. Varför köpte jag inte det där underbara vita plagget jag håller i på bilden?????

Pisoar i häftiga toaletten, det är vatten och fiskar och växter...

mera häftiga toalett

Nagelheaven

Dag 10

Mera beach, mozzarellapizza och lonkero. Fotograferade JulHälge i hopp om ett ev. julkort =) Fick våra kläder som satt som smort. Åkte in till Hua hin för sista gången. Det fanns en massa döva ungdomar som gjorde olika sorts gratulationskort som de sedan sålde extremt billigt. Köpte endast två stycken...känns dumt nu, borde ha handlat fler. Vågade mig inte på att teckna. Tänkte att de förstår ändå inte. Och, vad skulle jag ha sagt då??

Soldyrkning...

JulHälge med dykarutrustning =)

Turist javisst =)

Watermelon shake

Dag 11

Dag 11 började tidigt med hämtning av frukostbox i receptionen och sen hopp på buss. Åkte till ett museum och tittade på föremål och "dockor" . Dödens järnväg och brobygget över floden Kwai var temat för dagen. Åkte tåg i 1,5h, Red på elefant och åkte bambuflotte.

Turist javisst ;) *På aurinkomatkat envisades de om att vi skall ha "djungelhattar" på oss för att komma i den rätta stämningen. Gud så turistiskt säger jag. Varma var de också!

Riktigt turister

Elephant

Moore elephant

Elefantti Antti

Beebis elefant damsuger bajs från marken ;)

Bron över floden Kwai...

Jag och elefantspår

Dag 12

Hemresan började tidigt på morgonen och bussresan till Bangkok kändes lång. Resan hem på 10h gick väl sådär, kunde inte riktigt sova och fick ont i nacken. Längtar tillbaka till + 25 grader!

Bangkok

Finnair

10h kvar

Dag 13

Väl i Finland beslöt vi oss för att ta en trip till Maritim, Ikea och Ideapark. Suck...det blev en hel dröse grejer till båt, bil, hus och oss. På Ikea handlade vi nya nattduksbord, lampor och hyllor, en spegel och en tavellist. Men nu ser vårt sovrum alldeles nytt ut och det är roligt.

Slutsats
1. Swensen´s glass är den bästa som finns. Mövenpick och Spice Ice kan slänga sig i väggen.
2. Man blir inte tillräckligt brun av bara några dagar i solen.
3. Bangkok är shoppingparadiset nummer 1.
4. Cha-Am är för lugnt för ungdomar. Det är ett sk. Pensionärs paradis.
5. Let´s Sea är värt ett besök bara för toaletternas skull, men maten var också god.
6. Glöm inte bort att decinfiera händerna och ät inga jääävla ostron.
7. Nailart produkter och nagellack är billiga.
8. Lonkero är must att ha med. I brist på annat duger nog Mai Tai fint också.
9. Jag fick min lilla svarta!!! Men fick inte min svarta Canada Goose-fejk.
10. Borde ha köpt fler par jeans.
11. Hittade inga par skor!!!!
12. Jag älskar värmen i Thailand

Nu tackar jag för mig. Detta bara måste vara det längsta inlägget ever. Men det kommer ett eget om shoppingen och nagelprodukterna....men det får bli senare.
Tack för mig!

Thailand, Cha-am/Hua hin

Nu sitter vi pa ett internetcafe i Hua hin. Klockan ar 21.02, vi har just atit lite rakor och druckit watermelonshake.

Vi har inte skrivit nagot pa grund av att det funnits lite daligt med internetcafeer och dar vi bor ar det lojligt dyrt. Sa har jag varit sjuk i tva dagar och inte kunnat gora nagonting sa vi har prioriterat att ligga pa stranden och ta det lugnt. Men d[ jag kommer hem skall ni fa bade bilder och lite mer utforligt om vad vi sysslat med.

Vi har +35 grader idag och det har varit VALDIGT varmt.

Ses snart....

jeijjjj

I morgon åker vi. Skall bli så roligt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Yesterday

Det blev en dag med sniglar och kammusslor. Hur gott som helst. Först satt vi vid amarillos "alabaari" och drack varsitt vinglas. Skulle till amarillo men det var så lång kö så vi bestämde oss för att utnyttja vår plan B = fondis. Och vi åt verkligen god mat. Sen skulle vi gå en sväng via crystal lounge men där var det också så fullt så det blev public corner. Hade inte varit till det nya ännu så det var riktigt roligt att se hur det nya stället såg ut. Nya Birra, definitivt.
Under hela kvällen så lyckades jag knäppa exakt 0 foton. Så istället får ni ett foto från vår Thailandsresa 2007 =) Ok många bilder =)