Runebergsdagen och fastlagstisdag på samma dag!!!!

Idag har jag ätit bullar för hela resten av året. Nej...det har jag inte. Jag åt en på lunchen och sen en minimal runebergstårta då vi åt mellanmål. Men det känns...urk! (och så var det sylt i den...finnarna kan inte riktigt det här).

Har varit i pulkbacken, men åkte inte själv. Alla andra åkte nog men inte jag. B´s mamma fråga om inte vi brukar vara ut i pulkbacken men...kommer inte ihåg att vi skulle ha varit det, eller så har jag bara glömt det. Efter jobbet åkte jag iväg på fysioTERAPI. En jobbar kompis sa en dag åt mig -ja just det men du skall ju på terapi sen. Och så började vi asgarva...terapi...det låter som om man har något lite snett. Men det har jag ju nog. (nacken ;-)

Idag har jag lärt mig att Runeberg är från J-stad, har studerat i Vasa, hade två bröder och tre systrar, han kallades för janne och gick i en skola hos en 70-åring och det hade inga papper så de hade en sandlåda på vinden som de skrev i. Och så har jag lärt mig att fastlagstisdagen är en "kyrklig"högtid. (måååste alla vara såna???) Och att det nu är 7 veckor kvar till påsk..och ja nu börjar fastan. Ja just det och när man åker i pulkbacken så skall man ropa -pitkiä pellavia. Det hade jag aldrig förr hört. En arbetskompis frågade vad vi finlandssvenskar gör. Jag sa att vi bara skriker rakt ut. Vi skriker inte åtminståne -Långa lin...nånting. Nä rätta mig om jag har fel.

Första maj...det är inte en kyrklig högtid! Första maj e bäst! (och då brukar man oftast kunna åka lite båt oxå)

image300
bild. wikipedia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback