Härligt med fredag och imorgon blir det "ös"!

Imorgon blir det fullt ös med Lauri Tähkä på ishallen med ca 4200pers. Skall dit med Pia, men vad jag har hört är det på väg en hel rad andra oxå. Sällan händer det nåt i denna stad, så man vill ju vara med när det händer. Är väl inte världens fan av LT, men det kvittar, skall ändå bli kul att fara dit å kolla läget. Sen blir det kanske lite krogliv eller nåt, man vet aldrig!

Bild. skenet.fi

Lite mer bilder

Flyget efter den inte-så-trevliga-landningen. Manikyr. Poolimage271Stenar vid en strand

På stora bliden kan man se den lilla ön. Sen är det cocacola apan. Sen är det jag som e på väg att hoppa i och snorkla och en fin bild från los roques.

Lite bilder...klicka på bilden så blir den större!

Bombero = brandman...+ brandbil. Vårt flytande hotell vid Delta (Orinoco floden). Warao indianernas hus. Jag i djungeln, skyddar mig mot mosquitoz. Vår Sviiit på det flytande hotellet. Vårt flyg. Utsikt mot hotellet. Playa el Agua. Jag vid vår strand. och sen...hitta Petra!

Tillbaka i Finland!

Fyyy F*N alltså för detta vädet, kan det bli värre. Det är inte länge sen vi hade +32, nu är det nästan -10.

Vi är alltså hemma nu. Det var synd att vi inte hann skriva där, eller kunde, hotellets internet var "under constuction", men man fick hyra en laptop för mycket pengar, så vi skippa att skriva så mycket. Men jag kan ju skriva lite nu istället.

Överlag var den en alldeles underbar resa men sol och värme. Men för er som följt med så har ni läst om vår nästan flygolycka, det är verkligen ett under att vi klarade oss. Landningsstället funkade då det skulle, men då blev det fel på motorb istället. Sannolikheten till detta, berättade vår en ny bekant Erik, är nästan omöjligt. Motorn på högra sidan och hjulen på vänstra! Kan väl tillägga att Erik är faktiskt en yrkesmänniska inom detta område. Känder tryggt att ha med honom på vår andra resa, nämligen den vi gjorde till Los Roques.

Detta var verkligen det riktiga äkta karibien. Vita stränder och turkosa hav. Snorklade för första gången i mitt liv och det var såå häftigt, man såg väldigt bra alla fiskar och koraller. Kommer definitivt att snorkla igen! Då vi kom till Los Roques så trodde jag att vi skulle landa i havet, det såg ut som det. Det var som en liten stad eller by och alla gator var av sand. Småa cafeer och butiker lite här och där. Vår guide (Gabriel)förklarade var vi kunde hyra snorklingsutrustning och var vår katamaran skulle vänta på oss. Vi åkte kanske ca 1 halv timme och så kom vi till en ö, eller sanddyn eller ja, vad man nu kan kalla det. Det var sand mitt i havet ca 2 meter brett och 30-40 meter långt och där satt några människor med parasoll och solade. Där snorklade vi en stund och sedan åkte vi vidare till nästa ställe. Där for vi hela gänget, eller alla som ville, till ett korallrev och snorklade. Som tur hade vi med en engångskamera som är vattentät....nu är det bara att vänta på bilderna.

Sen var vi även på Jeepsafari till den andra ön som hör till Margarita, Macanao. Vi besökte en väldigt vacker strand var det fanns sååååå mycket fina stenar att jag höll på att spricka! Plockade lite, men var lite försiktig eftersom det fanns en massa sköldpaddor som lagt ägg där, ville ju inte direkt kliva sönder äggen. Såg dock inga ägg, men de är ju under sanden förstås! Så såg vi en miniskorpion och sjöhäst och sjöstjärna och 2 helt tokiga papegojor som försökte äta upp mina tår! För att inte tala om en liten apa, såg precis ut som pippis som faktiskt drack coca cola. Med handen, såg så roligt ut! Ja just det och så fick vi se varifrån aloe vera kommer. Och det såg ut som grön honung...

Näst sista dagen så åkte vi iväg på nytt till Canaima. Det var ju meningen att vi skulle ha gjort Delta/canaima resan på två dagar, men eftersom det där Sasca-bolagets "the best airplain" inte riktigt var så bra som lovat så slapp vi ladrig iväg till Canaima. Fritidsresor (finnmatkat) fixade pengarna tillbaka åt oss, vilket var verkligen bra. Och sen så köpte vi bara en dags resa till Canaima på nytt. Planet denna gång var väl så där, det kändes skitgammalt...och förståss var det lite nervöst. Det JÄTTEtrevliga var ju att vi hade samma guide Javier, som vi hade förra gången oxå. Först flög vi upp, sen skulle vi stanna vid Bolivar-nånstans och tanka, eftersom det är billigare att tanka på fastlandet. (Precis som om det skulle vara dyrt att tanka...60 VEB för en liter bensin...). Anyway, då skulle vi ner och sen upp igen och mot Angels falls. Vattenfallet såg man mycket bättre denna gång på grund av att det inte fanns några moln, eftersom det blåste så hårt. Nååå detta betyder ju att det var sån turbulens att jag trodde att planet skulle komma ner. Men vi fick en rätt så bra film av vattenfallet. Sen åkte vi till Canaima och landade där och hoppade i en båt och sen gick vi en bit och kom till ett annat vattenfall. Där kunde man bada i det iskalla vattnet. Av någon underlig anledning så hittade även jag mig själv i vattnet trots att jag inte oftast går och badar....Och det roliga var att då man såg ut från vattenfallet så såg man ett ställe var de filmat en del av Jurassic Park. Häftigt! Sen gick vi neråt och kom till ett annat vattenfall, där var det bara att ta av shorts å toppar för vi gick under vattenfallet. Det var iiiiiskallt men sååå häftigt. Även här hade vi med en vattentät engångskamera. Vilken dusch alltså! Sen lunch och tillbaka till planet och den ca 2h långa resan hem.

Sen på måndag då vi skulle åka hem så blev vi hämtade med buss från hotellet. Kom till flygstationen, köade ca 10 min till check in och sen i 3 jävla timmar till security check. De hade 2 personer som skulle sköta om ca 1000 personer. Ni kan ju bara tänka er hur det gick! Människor svimmade, gamla människor hölls knappt på fötterna, vattnet tog slut ur nästan allas flaskor...vad gör man?? Står där och ser till att ingen tar ens plats. Det var väldigt jobbigt och jag var rädd, därför att om en såndär mängd med människor bestämmer sig för att börja tränga sig framåt så dö dör folk. När vi äntligen hade kommit igenom, gick vi upp till ett cafe som fanns uppe så att man såg alla människorna. Då såg man att det inte fanns någon köbildning längre. Alla svenskar och finnar som kom först hade ett helt klart system hur vi skulle stå,men tyskarna och spanjorerna som kom senare visste inte hur man skulle stå, pga detta så trodde de att de stod först i kön,. men egetligen var de sist. Kalabalik! Medan vi stod i kön så började en massa finnar skrika och ropa "yrittäkää nyt saataana pysyä jonossa...." och så vidare. En norsk berätta att han blivit slagen i magen av en finne. Men som finländare själv så förstår jag finnarnas temperament och är inte ett dugg förvånad över att det blev så. Såg inga fighter men då vi stod där uppe så börja folk att skika jättehögt. Då tänkte jag att snart smäller det. Nå, anyway, vi blev försenade ca 2-3 h och detta var ju jobbig. Då vi kom till Helsingfors var det mörkt och så var det bara att köra hem i mörkret.

På vägen hem stanna vi och åt klyftpotatis och pepparbiff. Det är grejer det. Måste erkänna att maten på hotellet var....på en skala 1-5 så skulle jag säga 2-3. Inte bra, smaklöst och konstigt. De hade temakvällar i buffen, typ italiensk, internationell, indisk...you name it....men ändå var det inte bra. Tyvärr, jag hade läst om att maten var dålig, men trodde väl inte på det. Men både jag och Arto tyckte inte om maten. Vi tyckte mer om utsikten från vårt hotellrum och så tyckte vi om Cuba Libre (utan lime förstås)....och vågorna....och det turkosa havet...och värmen värmen värmen!!!!

Hola!

Antligen internet igen, det finns inget pa vart hotell. Ok, det finns men da maste man hyra en laptop. 190.000 bov for en dag. Det blir billigare att ta taxi till Playa el agua och blogga har. 5000 bov for en timme.

Nyt loytyi taas internet paikka, tai siis tamahan on se sama! Meidan hotellista saa vuokrattua laptopin, mutta tulee kovin kalliiksi! Taalla tama maksaa 5000 bov/h.

Edellisten paivien aikana on tapahtunut kaikenlaista hauskaa. Ollaan kayty shoppailemassa saaren paakaupungissa 2 kertaa ja ajeltu taxilla ja otettu aurinkoa ja oltu lentokoneen hatalaskussa mukana!!!!!!!!!! Matkatessamme Delta/Canaima retkella, toisen paivan ohjelma keskeytyi koneessa ilmenneen laskutelinevian vuoksi.
Palasimme heti saaren omalle kentalle ja teimme norm laskun sinne. Laskun aikana ilmeni toisen moottorin ongelm, joten meilla ilmassa oli kaksi ongelmaa. Kaikki kuitenkin paattyi hyvin pysahtyessamme keskelle kiitorataa, paloautojen piirittamana. Ulkona havaitsimme toisen koneen savuavan ja koneen rungolla hydraulioljya. Matkasimme takaisin kentalle lava-auton ja ambulanssin avulla.

De senaste dagarna har det hant en massa kul och mindre kul. Vi har varit och shoppat tva ganger i huvudstaden Porlamar, solat, akt taxi och varit med om en nodlandning med flygplan. Vi akte ivag pa Delta/Canaima resan. Som for ovrigt var haftig, vi bodde pa ett flytande hotell vid orinoco floden, mitt i djungeln. Nasta dag skulle vi flyga till Angels falls och sen landa vid canaima, men sa blev det inte. Efter att ha flygit over Angels falls sa berattade guiden att landningsstallningen (eller vad det nu heter) inte fungerar som den skall och att vi maste fara tillbaka till isla de margarita var de kan fixa planet. Vi kom tillbaka till on och landningen gick helt ok. Dock under landningsskedet markte piloten att det var nagot problem med motorn, sa det var alltsa tva fel, vilket ar mycket ovanligt. Vi stannade mitt pa landningsbanan och sa sa nagon att det ryker ur ena motron. Sen hoppa vi ut ur planet och det kom ambulanser och brandbilar. Vi tog en massa foton och sen akte vi bort i flak-bil eller ambulanse. Vi fick aka ambulanse!!!!

Kelit on suosinut koko ajan lammon suhteen, joka paiva vahintaan 30 astetta. Pilvisyys on vaihdellut pilvisesta puolipilviseen. Suomalaiselle ihan sopiva, tahtoo palaa muutenkin.

Vadret har varit fint, varje dag atminstane 30 grader. Lite moln, men det gor ingenting. Vi har bada brant oss lite, fast hur vi forsoker att inte gora det!!

Huomenna lahdetaan jeeppisafarille pitkin saarta. Torstaina taas lennetaan Los Roques sarelle joka pitaisi olla nyt sitten varsinainen paratiisi. Perjantai ja lauantai ovat ns vapaapaivia. Sunnuntaina lennetaan taas Canaimaan eli se mika jai nakematta ongelmien vuoksi. Maanantaina lennetaan taas suomeen, ikava kylla!

Imorgon skall vi aka pa jeepsafari runt on. Pa torsdag flyger vi till Los Roques som ar det verkliga paradiset. Fredag och lordag ar sk ta det lungt dagar. Sen pa sondag flyger vi igen till Canaima och far forhoppningsvis se allt det som vi inte hann se pga att forra resan blev avbruten. Och sen pa mandag kommer vi tillbaka till Finland, tyvarr!

Bilder kommer senare och mera text!
Kuvat tulee myohemmin ja lisaa tekstia!

Venezuela...nu är vi här, täällä me nyt ollaan...

Vihdoinkin taalla! Lento meni erittain hyvin, vaikkakin oli hyvin pitka. Ja Petra oli TODELLA flunssainen. Hotelli ok, seka palvelu ok. Vaihdettiin huonetta koska meilla ei ollut merinakoalaa ollenkaan. Nyt on! Aikaa vie kun totutellaan All inclusivin palvelun monimutkaiseen maailmaan. Ensimmaisena paivana satoi runsaasti, samoin seuraavana, mutta tanaan 3:na paivana on keli niinkuin pitaakin, siis + 30 astetta ja aurinkoista. Hiki tulee!!!

Antligen har. Flygresan gick riktigt bra trots att resan var valdigt lang. Och jag (Petra) var VALDIGT forkyld. Hotellet ar ok och servicen ar oxa ok! Vi bytte rum for vi hade ett utan havsutsikt, vi gnallde lite och sa var saken klar. Det tar sin tid att bli van med all inclusive. Man fattar inte riktigt hur allt funkar, men man vanjer val sig. Forsta dagen regnade det valdigt mycket, aven dagen efter, men idag har det varit soligt hela dagen +30 och sol.

Nu ar vi vid starnden Playa del agua pa ostra delen och skriver pa ett internet cafe. 1 timme kostar ca 5000 bov ungefar 1,70 euro. Taxin hit kostade 8 euro about...ca 12 km! Har ar allt lite "nytt", det ar inte lika turistigt som i spanien eller thailand, men det ar valdigt mycket skrap pa gatorna och en massa stora hotell och andra byggnade star toma.

Olemme nyt itapuolella Playa del Aguan rannalla. Loysimme taalta internet kahvion ja paatimme tulla vahan kertomaan miten menee. 1 tunti maksaa noin 5000 bov eli n. 1,70 euroa. Taalla on kaikki viela vahan kesken, huomaa etta ei ole massaturistipaikka. Taalla on paljon tyhjia rakennuksia, esim. hotelleja. Vissiin jaanyt rahat kesken tai jotain.

Perjantaina lahdetaan retkelle viidakkoon ja katsomaan maailman korkeinta vesiputousta, Angells Fallsia. Yritamme kirjoitta aina kun loytyy internet, tamakin on niiiiiiin  hidas!!!!!

Pa fredag reser vi till fastlandet och till djungeln. Dar skall vi titta pa varldens hogsta vattenfall, Angels Falls. Vi forsoker att skriva alltid nar vi hittar internet nagonstans, och har ar det jaaattelangsamt.

Jos soitatte niin ei vastata ja viestit ei valttamatta tule perille. Seppo ja Sirkan ja Mamma Anitan viestit kuitekin on tullut perille, viivella tosin. Muistakaa myos aikaero! :)  -6h

Om ni ringer sa svarar vi inte och alla meddelanden kanske inte kommer fram. Seppo och Sirkkas och Mammas mess kom dock fram, men med lite droj...kom ihag tidsskillnaden pa -6h   :-)

Här är vårt hotell!

Snart är vi här! Venezuela

Snart snart!

Är det dags att åka till Venezuela och Isla de Margarita! Vi åker iväg på måndag morgon, men åker ner till Hesa redan på söndag. Därför så har jag ju nu då ändrat bloggen till "reseblogg", det gör jag alltid när vi reser, sen blir jag rosa jag igen!

Spännande spännande!

Vi skall försöka att skriva så mycket som möjligt här sen då! Så att ni får veta vad vi har för oss. Är inte säker ifall våra telefoner fungerar!