Viittomakielen ohjaajat ry och kändisar i Jyväskylä

Har nu spenderat hela helgen i Jyväskylä med Hanna på seminarium. Blev total överraskad av det varma vädret och fick lov att köpa ett par nya skor på fredag kväll då vi kom fram. Vinterstövlarna kändes lite väl i det varma vädret.

Hela lördagen var vi på seminarium och på en alldeles underbar föreläsning om kroppsspråk av Tuija Piepponen. Man skrattade så tårarna sprutade och fick lära sig väldigt många saker om kroppsspråket och hurudana vi finländare är.

http://www.tuijapiepponen.fi/

Efter detta följde Viittomakielen ohjaajat ry´s allra första möte. I vilken jag fick agera ordförande, något som jag aldrig förr har gjort. Det gick väl så där ;) Viktigaste uppgiften just nu är att få allmänheten att veta vad en teckenspråkshandledare är, vad vi gör och vem som kan ha nytta av oss. Och så givetvis att få fler medlemmar. Av alla de 188 av oss som blivit utexaminerade var endast ca 12 personer på plats uder detta möte.

http://viittomakielenohjaajat.net/


Utöver detta så träffade jag en massa gamla lärare från studietiden, en massa döva bekanta från både vasa och övriga finland. Ocg så lite kändisar också förstås. Christian Paulin från X-faktor , Coop Arponen som vann finska idols och Katja Piironen som är med i pientä pintaremonttia. + alla döva kändisar då som t.ex. Signmark.







Någon tolk hittade vi nog inte på denna bar fast det skulle finnas en. Det riktigt stod skrivet ;)



Hanna the ex-lämppis, Elina the also ex-kämppis och tulkki-Kaisa som inte var på jobb denna dag.



Signmark ger sitt allt på scen och får värmande tysta apbloder av fansen



Så här ser det ut då döva apploderar för er som inte visste det.

Lite Odd Molly måste man ju uppleva på alla resor. Här i form av fönstershopping. Wishwear var inte öppet längre så det får bli ett besök nästa gång.





På mig har jag min allra första Molly och min allra senaste. Nice combo! Är sååå glad att jag äntligen fått tag på den turkosa koftan som jag såå länge har suktat efter.

Nu är det bara att byta bort från JHL till ERTO så kanske det börjar hända saker även för oss Teckenspråkshandledare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback